Discription

- Kesukaran menambahkan pengalaman Pengalaman mendewasakan pemikiran -

(^_^)Y

Followers

Thursday, August 4, 2011

39 - DULU-DULU PART 1 - CARI IKAN



Tengah dok relax2 tiba2 teringat waktu sekolah rendah dulu.. Masa tu aku boleh dikategorikan murid yg 'innocent' la.. 'Baik' sangat.. hahaha...Gurau je... Aku dulu memang nakal giler (orang kedah cakap 'BUAIH @ BUAS'). Aku pernah ponteng kelas KAFA semata2 nak naik mesin padi (Jentera Penuai). Bendang dengan aku pulak 'ibarat aur dengan tebing' la.. Tambah2 kalau tiba musim menuai atau membajak.. Memang di bendang la tempat permainanku.. hihi..

Aku suka cari ikan walaupun kadang2 dapat ular atau biawak.. Tapi masa tu mana ada rasa takut.. Relax je pegang ular.. Sekarang ni ja macam takut sikit.. hihi.. Ikan2 yang aku dapat biasanya menjadi santapan keluarga la.. Kalau ikan haruan biasanya ada saja orang kampung tu yang nak.. Sebab ada yg baru bersalin, yg kemalangan, yg mengidam dan macam2 lagi la.. Dorang selalu call rumah aku tanya ada haruan tak.. Kalau ada rezeki ada la.. Sebabnya aku bukan cari ikan untuk dijual.. huhu.. 


Macam ni la aku dulu.. (tapi ni gambar search di google je).. hihi

Ular air atau bahasa inggerisnya 'Water Snake'

Apapun aku yang selalu pi hantar ikan2 tu ke rumah orang yg mintak tu.. Dorang biasanya akan bagi je duit.. Buat upah.. Serius aku taknak duit tu... *Tapi aku tetap menghulurkan tangan*.. Nanti kalau tak ambil orang kata menyombong pulak.. ye tak? huhu.. Dan pada hari2 tersebut (hari2 pi hantar ikan haruan tu) aku akan balik lambat sikit kat rumah sebab terlalu banyak tempat menjadi persinggahanku akibat mendapat upah.. Tempat yang wajib disinggah semestinya KEDAI NGAH (kedai runcit) atau KEDAI WAN ABU (kedai makan - ais kacang dan laksa).. Aku akan beli makanan dan makan siap2 kat situ.. Balik je rumah aku terus tengok TV tanpa berkata apa2... hahaha


Ais pop.. Taktau la sekarang ni masih wujud atau tak.. huhu

Ais kacang (ABC) dan laksa... Tapi ni bukan laksa.. Tak kisah la..

Nampak sangat masa kecik dulu aku dah belajar mencari rezeki untuk keluarga.. hehe.. Tapi masa tu aku bukan fikir pasal rezeki tak rezeki ni.. Aku hanya fikirkan kepuasan je.. Aku puas boleh turun bendang tangkap ikan.. Aku puas bila badan aku diselaputi tanah2.. Aku puas bermandi matahari.. Sebab tu kulit gelap sikit sekarang ni.. Kalau la aku ni jenis control ayu atau jambu dulu, mesti sekarang ni aku masih dalam kategori LELAKI YANG BERKULIT CERAH... Serius tak tipu.. p/s: sila jangan muntah yer.. hihi..


Mesti kulit aku cerah macam ni kalau aku skema dulu.. hahaha

Apapun aku bersyukur sebab aku ada pengalaman macam ni.. Aku tak kisah gelap sikit sebab ramai orang cakap 'gelap itu menawan'.. hihihi.. Banyak lagi nak cerita pasal sekolah rendah ni.. Nantikannnnn !!! 


Boleh tengok PART 2, PART 3, PART 4, PART 5, PART 6....



12 comments:

mIsS n_n said...

w0w0w0w0wW~~sgt 'baik'..hahax~
nak komen sikit la kat entry ni..
yg ais p0p tu ada lg kot~ penah keje kdai rncit,ada lg..
kat tganu pnggl, aiskrim p0NG..hoh0
pergh..kecik2 pegang ular..ular air xbisa eh?
btw...teruja baca entry ni..shonoknya pengalaman anda~^^
p/s:: ayat nak cover la tu sal cerah gelap..hoh0 =p

TuJuH BeLaS said...

apa ke pelik nama aiskrim pong... huhu..

ular air mmg x bisa.. tapi kalu kena gigit berdarah gak la.. huhu..

hahaha.. =P

Kill said...

nak ikut balik kedah bleh? cm best je main lumpur. :)

TuJuH BeLaS said...

jom la kalu nak ikut...

boleh ja.. hahaha

Kill said...

hahaha. tuntut!

TuJuH BeLaS said...

hahaha...

Qash Irdina said...

hahahaha..
Ai abg apiz ni. xsangka bce belog jeje. hehe. malu plak. haha.
abg apiz kahwen dlu r. abg apis kan lg tua. oldman first!! :)

seronoknya dpt naik mesin padi. dr kecik berangan nak naik mende tu. xdpt2. hahahah. hopefully dpt naik sekali seumur hidup pun jd la..

menarik..menarik.. next pls :)

TuJuH BeLaS said...

ala.. jeje la dulu.. jeje kan pompuan.. dah nak konvo dah lak tu.. kawen cepat2.. hahaha

Ya ka? mai la kg abg kalau nak naik.. hihi

ala.. mana leh lawan novel dia.. lagi menarik.. ^^

Puspa Chacha said...

pergh !!! abg hafiz xley blah entry kali nie... nakal eyh time kecik2 ??? ley cye ke nie ??? hahahahahhaha

sungguh ku x sangka abg dlu sgt nakal... ish3... =p

TuJuH BeLaS said...

hahaha.. tgk org ar nak caya ke x.. mana nakal pn.. jahart sikit je.. hahaha

Qash Irdina said...

hahaha. mcm tu ek? we'll see. :D

kne g kg abg ke nk naik mende tu.. hahaha. boleh2. nk naik back hoe skali tau. hahahaha

n3 part 2, jeje xberani komen. sbb ade cik tah/lintah. hahaha. jeje angkat kaki awal2. ^^y

TuJuH BeLaS said...

hehe..

ye ar.. kena pi kg abg la.. pun bleh kalu nk naik back hoe.. =P

hahaha.. lintah bkn mkn org pn.. comel pe lintah.. mcm teddy bear gak.. wat bela.. hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...